In de hedendaagse industrie van snel groeiende interfaces is webdesign UX steeds belangrijker geworden. Wij zijn er natuurlijk voor jou om uit te leggen waar het bij “User Experience” om draait.
UX is hoe iemand zich voelt als hij of zij met een systeem in contact komt. Dit omvat een website, webapplicatie, desktop software en in principe elke vorm van mens/apparaat interactie.
Maar wat is het belang van webdesign UX? En waar wordt er op gelet bij het bouwen van een gebruiksvriendelijk webdesign?
Lees snel verder, dit is namelijk precies wat wij jou in dit artikel zullen laten zien.
Simpel gezegd, webdesign UX is belangrijk omdat het draait om design rondom de behoeften van de gebruiker. Het doel is om positieve ervaringen te bieden die de gebruikers loyaal houden aan het product of merk.
Een zinvolle gebruikerservaring stelt je in staat om de weg die de klanten op jouw website afleggen te definiëren voor zakelijk succes. Het zorgt ervoor dat de klant in staat zal zijn om op een prettige manier gebruik te maken van jouw site. Dit draagt bij aan een algehele betere relatie met de klant. Met als gevolg dat deze altijd bij het bedrijf zal blijven. Hieronder zie je dat ruim 47 kijkt naar het uiterlijk van de site voordat zij een keuze maken.
Er is geen eenduidig antwoord op deze vraag. De waarheid is dat de gebruikerservaring voor iedereen anders is. Er zijn echter wel een aantal UX-design standaarden waar een webdesigner rekening mee zou moeten houden. Zo is er in 1994 de ‘10 Usability Heuristics for User Interface Design’ geschreven door Jakob Nielsen (mooie voornaam!). Deze gelden voor het grootste deel nog steeds! Uiteraard zijn er uitzonderingen op iedere regel.
Het belangrijkste om te onthouden bij het ontwerpen van web- en gebruikersinterfaces is dat je zelf niet jouw gebruiker bent. Ga er niet vanuit dat jij weet wat ze willen of nodig hebben. Ga er al zeker niet van uit dat zij even goed snappen hoe je website werkt als jij zelf!
Kom dichter bij jouw gebruikers. Praat met ze, zie hoe ze jouw product gebruiken en stel jezelf vragen over hun beslissingen. Jouw gebruikers en klanten zullen echt meer laten zien waar je op moet letten. Luister, observeer en stel vragen om tot een goed resultaat te komen.
Er zijn een aantal stappen die wij zullen doorlopen bij het ontwikkelen van een professioneel webdesign UX. Hier zijn 4 basisstappen die vaak gevolgd zullen worden. Dus stel jezelf de vraag:
De eerste stap in het proces van webdesign UX is het leren kennen van het publiek. Dit stelt je in staat om ervaringen te ontwikkelen die aansluiten bij de stem en emoties van uw gebruikers.
Om dit te beginnen wil je een gebruikerspersoonlijkheid creëren, ofwel een persona. Dit is een semi-fictionele weergave is van jouw ideale klant op basis van marktonderzoek en gegevens over het bestaande publiek.
Een persona creëren
Het creëren van een persona bestaat uit het uitvoeren van analyses en andere klantgegevens van jouw site. Denk aan het uitvoeren van interne en externe interviews en enquêtes, het bekijken van data en meer.
Een aantal van de gemeenschappelijke kenmerken die wij kunnen meenemen bij het ontwikkelen van een persona zijn onder andere:
Persona’s kunnen veel tijd kosten om te ontwikkelen bij het toepassen van webdesign UX afhankelijk van de complexiteit van je doelgroep. Er zijn tal van stappen die moeten worden genomen om ervoor te zorgen dat je over alle gegevens en informatie beschikt die nodig zijn om een nuttig persona te ontwikkelen. Houd er rekening mee dat ze in de loop van de tijd kunnen veranderen naarmate jouw bedrijf en klantenbestand evolueert.
Wanneer je een gebruikersinterface bouwt is er een regel die wij altijd toepassen: hoe meer gegevens je kunt verzamelen hoe definitiever het resultaat zal zijn. We voeren een onderzoek uit om de effectiviteit en kwaliteit van de ervaring tussen de verschillende gebruikersinterfaces, inclusief jouw huidige site, te vergelijken.
Google Optimize
Iets kleins als het veranderen van een enkel woord kan de effectiviteit van jouw pagina beïnvloeden. Een krachtig hulpmiddel voor het testen van interfaces is Google Optimize. Met Optimize kunnen we jouw website voor webdesign UX in twee groepen splitsen en elk van deze groepen een andere versie van de pagina’s op jouw site laten zien. Dit noemen we een AB test. Kleine dingen zoals het veranderen van een knop op de betaalpagina kan al een significant verschil in omzet maken!
Zodra we een statistisch significante steekproefgrootte hebben, kunnen we zien welke versie beter presteert dan de andere.
Hotjar
Een andere tool die we inzetten is Hotjar. Dit is een tool waarbij je een ‘heatmap’ kunt maken om te zien waar de aandacht van je gebruikers heen gaan en waar ze op klikken. Tevens laat Hotjar het toe om sessies van gebruikers op te nemen om zo achter kwalitatieve gegevens te komen. (Allemaal geanonimiseerd, dus GDPR proof!). Hieronder een voorbeeldje van onze zusterwebsite Mediatorkaart.
Klik hier voor de video van een hotjar recording.
Het interviewen van bestaande en potentiële gebruikers van het systeem geeft je inzicht in wat het meest effectieve webdesign UX is. Omdat de ervaring van de gebruiker subjectief is, is de beste manier om direct informatie te verkrijgen door het bestuderen van en interactie met gebruikers.
Een element op de pagina waarvan je dacht dat het volledig onzichtbaar leek voor de gebruiker, zou voor een nieuwe gebruiker wel eens de aandacht kunnen trekken. Zo kom je er achter dat een eerste blik op de manier waarop zij met de website omgaan waardevolle inzichten kan opleveren.
We analyseren de mensen in jouw doelgroep wanneer we deze enquêtes uitvoeren, omdat jouw eigen peer group anders met de website kan omgaan dan nieuwe mensen die u wilt bereiken. We kunnen vragen stellen aan de klant als: Wat is je eerste gevoel bij de website? Waar ging het mis bij het bestellen? Hoe zou je een aankoop doen? Spreekt de taal je aan?
Maak een user flow diagram dat laat zien hoe gebruikers zich door een systeem moeten bewegen. Het gebruik van een user flow diagram helpt je hierbij. Wanneer je het profiel van de gebruiker op jouw site begrijpt kun je beter de optimale ervaring voor hen inplannen.
Zo kunnen we overzichtelijk vormgeven hoe een gebruiker zich over het algemeen vanaf binnenkomst tot relevante actie beweegt, maar nog belangrijker, waar de gebruiker blijft steken!
Goed, je weet nu wat er gedaan zal worden tijdens het proces voor het webdesign UX. Echter weet je nog niet wat de voordelen zijn van het investeren in webdesign UX. Om het je wat makkelijker te maken hebben wij de belangrijkste voordelen van het uitbesteden van een webdesign user friendly design op een rijtje gezet:
Mocht je meer te weten willen komen dan kan je altijd even bij ons op de site kijken voor meer informatie omtrent onze diensten. Door vandaag nog een offerte aan te vragen of door contact op te nemen weet je precies wat je kunt verwachten voor verbeterd webdesign UX. Samen met jou gaan we aan de slag om de ervaring van de klant naar het volgende niveau te tilllen!
Vragen na aanleiding van dit artikel? Plaats een reactie en wie weet wijden wij een blog eraan om een verdere deep-dive te doen!